Kostelecké uzeniny – tvůrce hororových zážitků

02.06.2012 22:50

(převzato - www.bizwiz.cz/2012/02/11/kostelecke-uzeniny-tvurce-hororovych-zazitku/ )

Tomáš Bleša

Pátek večer a vracím se ze společenské akce a dostávám netlumitelnou chuť na utopence. Utopence nelze vyrobit za půl hodiny doma, takže zbývá pouze možnost někde je koupit. Naštěstí mám po cestě supermarket, rychle kupuji Utopence od Kosteleckých uzenin a lehce slintaje pokračuji k domovu.

První kousnutí do utopenců mě zarazilo. Co to je za chuť? Takhle špekáčky nechutnají. Není to zkažené? Dívám se na sklenici se zbytkem „utopenců“. Barva je dobrá. Znovu kousnu a zase ta hnusná chuť. Začínám tušit, co jsem udělal špatně. V tom spěchu jsem si nepřečetl složení výrobku na sklenici. Beru tedy produkt do ruky a čtu:

  1. Kuřecí strojově oddělené maso – 32 %

  2. Vepřové sádlo – 17 %

  3. Pitná voda +

  4. Cibule – 15 %

  5. Kuřecí kůže – 7 %

  6. Vepřové maso – 5 % !!!

  7. Vepřové kůže – 4%

  8. Pšeničná mouka, bramborový škrob, sůl

  9. Stabilizátory E338, E450, E451, E250

  10. Zahušťovadla E412, E500

  11. Rostlinná vláknina (?)

  12. Směs koření, extrakty koření

  13. Antioxidanty E300, E330

  14. Zvýrazňovač chuti E621 (Mňam – to asi vylepšuje chuť škrobu, mouky a vlákniny)

  15. Barvivo E120 (Aha! Proto mi barva utopenců připadla OK)

Jakmile jsem složení dočetl, věděl jsem, že můj zážitek nemůže zůstat bez odezvy. Proč složení takové pochutiny, jakou je špekáček, připomíná u Kosteleckých uzenin soupis svinstva? Jak je možné, že tam mají jen 5 % vepřového masa? Napadly mě dva důvody:

  1. Nevědí, jak se špekáčky dělají. – To je smutné, protože by to ukazovalo na jejich totální nekompetenci. Bylo by nutné řešit, jak je možné, že firma, která neumí dělat tento výrobek, jej může prodávat na českém trhu. Pokud platí tato varianta, přikládám správné složení špekáčku níže.

  2. Šidí složení, aby vydělali víc peněz. – Tato varianta je mnohem smutnější, protože znamená, že firma Kostelecké uzeniny se záměrně chová velmi neeticky. Pokud je tento důvod pravdivý, pak by se jednalo o normální sprosté šizuňky a je povinností spotřebitelů nenechat si to líbit.

Doma v knihovně mám publikaci České masné výrobky a abych technologům v Kosteleckých uzeninách konstruktivně pomohl, přikládám složení receptu:

  1. Hovězí přední namleté na jemno – 35,5 %

  2. Tučné vepřové i s kůží – 20,4 %

  3. Maso z hovězích hlav na jemno – 3 %

  4. Vepřové kůže – 1,5 %

  5. Hřbetní sádlo do vložky – 27 %

  6. Solící směs (Praganda) – 0,24%

  7. Koření – pepř, muškátový ořech, česnek, paprika

  8. Pšeničná mouka hrubá – 3,2 %

  9. Pitná voda – 19%

Vážení pánové a dámy z Kosteleckých uzenin, takto se to dělá. Připadá mi mírně trapné, když já laik musím poučovat profesionály o tom, jak vypadá špekáček. Když dostanu chuť na utopence, chci jíst utopence. Nechci jíst kuřecí separát, modifikovaný škrob, zvýrazňovač chuti nebo zahušťovadlo. Takové suroviny si strčte třeba do … mrazáku.

Žijeme v relativně svobodné společnosti a nikomu nelze upřít právo něco vyrábět a prodávat. Problém je, když to začne prodávat pod názvem, který naznačuje, že se jedná o něco jiného, než to ve skutečnosti je. Nelze prostě vyrábět papírovou skládačku podlouhlého tvaru a nazývat to „bota“. Nelze vyrábět slanou hmotu z modifikovaného škrobu a E621 a nazývat to „uzenina“.

Vážené Kostelecké uzeniny, nenutím vás, abyste přestali dělat své výrobky. Jen je prosím přejmenujte na odpovídající název. Zde je několik návrhů, které mi přijdou odpovídající a použitelné:

  • Kořeněná hmota v octovém nálevu s cibulí

  • Utopená hmota buřtového typu

  • Kostelecké tajemství

Současně by bylo vhodné zvážit používání slova „uzeniny“ v názvu společnosti.

Poznámka pro milovníky masa a uzenin

Prosím hledejte kvalitu, vyžadujte kvalitu, čtěte složení (i když spěcháte, jako já včera). Tento text můžete považovat buď za otevřený dopis Kosteleckým uzeninám nebo za recenzi jednoho výrobku. Pokud to vidíte stejně, linkujte na tento článek, aby byl ve vyhledávači slušně vysoko.

Otázka pro pracovníky v Kosteleckých uzeninách

Vy tohle jíte nebo to jenom vyrábíte? Fakt by mě to zajímalo…

Diskusní téma: Kostelecké uzeniny – tvůrce hororových zážitků

složení potravin

Jaroslav Zeman 29.01.2014
Vážený rozhořčený milovníku utopenců,
taky se mi nelíbí, že se potraviny v ČR šidí a že nám tady nabízejí místo jídla odpad. Nicméně! - Jeden nejmenovaný finanční ředitel jednoho nejmenovaného velkovýrobce uzenin mi vysvětlil to, co je dávno veřejným tajemstvím. Maloobchodní řetězec jako Tesco, Hypernova, Penny, atd. (či JIMI provozované "česky znějící" uzeninové koutky jako Novák, Procházka a podobně) vyhlásí výběrové řízení na dodavatele produktu. Do puntíku přesně si řetězec zadá SLOŽENÍ A MAXIMÁLNÍ CENU. Když velkovýrobci chtějí prodávat, logicky hledají odbyt v maloobchodních řetězcích. Tím pádem vyrábějí sračky na zakázku. Proč? Protože tady je nepoměrně větší množství koncových zákazníků - spotřebitelů, kteří místo na složení a chuť potravin koukají primárně a jen a pouze na jejich cenu. Přece nebudu kupovat šunku od kosti za 200, když mají prima šunkový salám za 69 kilo! Bohužel, tímto radarem se řídí maloobchodní řetězce a následně tedy velkovýrobci. Na vině jsou politici a vlády devadesátých let, které dopustily zrušení přísných potravinářskýcj norem. Jména se dají dohledat a tam byste měl směřovat své rozhořčení. Ne na nějakého Pepika, který v pozici výrobního ředitele rozhodne o tom, že budou vyrábět utopence z odpadu místo ze špekáčků. A pokud tak, jako já, jíte raději kvalitní a skutečně poctivé potraviny, holt vám, stejně jako mně nezbyde nic jiného, než bojkotovat = nekupovat sračky a nakupovat od poctivých malovýrobců. Až budete např. v Humpolci, kupte si na rohu náměstí párek v malých uzeninách. Je vyráběný na Humpolecké školní farmě. Až budete v Uhlířských Janovicích, kupte u Klepiše. Až budete v Kolíně, kupte u Kasardy. Až budete u sebe doma, zeptejte se na kvalitního místního řezníka a uzenáře. A věřte, že to bude lépe investovaný čas a energie, než na vámi sepsaný traktát, který si nikdy nikdo z Kosteleckých uzenin za A) nepřečte a za B) i kdyby, pod tlakem maloobchodních řetězců (potažmo většinového přízemního spotřebitele) stejně výrobní postup utopenců nezmění.

Re: složení potravin

Míla 11.07.2014
Nevím jestli je to o ceně,já koupila kg.buřtů za 159,-kč,výrobce Kostelecké uzeniny a do druhého dne se mi zkazili.Nebylo to poprvé,v řetězci jsem to nekupovala, Dříve Kostelecké uzeniny byly dobré,dnes to je leda tak pro psa-vlastně ani psovi bych to nedala. Často se řetězce vymlouvají,že lidé tyto hnusy chtějí kvůli ceně.To je omyl,šunkový salám za 69 Kč jsem neviděla ,ten už stojí kolem 98 kč. Jíme opravdu hnusy slušně řečeno,Já to přestala kupovat a pokud chci dobrou uzeninu,zajedu do Německa. Taky by mě zajímalo,jestli pan Babiš tyto dobroty papá.,

Babišovi dobroty

Pepa Kořínek 24.12.2013
Naprosto souhlasí se všemi příspěvky,nerad bych do toho zatahoval politiku,ale nedá mi to,abych se tady nezmínil majiteli slavných Kosteleckých uzenin.Když vidím a slyším v televizi toho neohroženého bojovníka,bijícího se za všechny občany Česka,jak vykřikuje do světa slova o bordelu v republice,doporučil bych mu okamžitě,aby nejdříve vykydal hnůj ve svým chlívě v Kostelci a až potom moralizoval.Nevím,jak si stojí a co produkují desítky dalších firem,které vlastní,ale zřejmě půjde o další takové zázraky,jako jsou Kostelecké uzeniny.Hlavní je,že je tučné konto,ale ne špekáčky,ze kterých se vyrábí ten utopenej hnus.Tak si po opici na Novej rok nechte chutnat pane Babiši.

potraviny jsou dnes děs

Hox 08.06.2012
občas si vduchu říkám, kéž by zase jednou byly potraviny v kvalitě, jako před rokem 89 :)

a následná myšlenky - nic by nemělo pro životní úroveň v ČR a na Slovensku lepší vliv, než kdyby všechny hypermarkety lehly popelem. To myslím zcela vážně..

po traviny

Jan 03.06.2012
Ještě tam mělo být napsané- Ministerstvo zdravotnictví varuje!Jezte na vlastní nebezpečí!Chemie v potravinách způsobuje rakovinu!K čemu je vůbec ČOI, dělají přímo ve výrobě kontrolu?Nebo čekají až se něco stane?Poslední dobou životu nebezpečné potraviny z Polska.

Mám stejnou zkušenost

Pavel Nowak 03.06.2012
Také jsem bohužel ochutnal a stejně jako Vy jsem si přečetl složení až po ukousnutí prvního a posledního sousta, teto kostelecké pochoutky. Pak to letělo do koše. Měl jsem sto chutí napsat do kostelce ale, oni moc dobře vědí co vyrábí. Takže je jim to jedno. nevěřím, že někdo ze zaměstnanců, kteří tuto dobrotu vyrábí, ji také doma pojídá.Ovšem je to jenom jejich problém, protože já po první sklenici od firmy kostelecké uzeniny nikdy a to opakuji nikdy nekoupím nic co má tuto značku. Nejsem pokusný králík a nebudu testovat další podvodný výrobek. Já to od teto firmy považuju za podvod vůči svým zákazníkům a přesně tak se k nim zachovám. Na oplátku. Podvedli jste mne a já Vám zato dávám doživotní distanc.Jako trest za svou obchodní politiku a za podvod a ohrožení zdraví. Takže už nikdy nic od teto firmy nechci i kdyby mi garantovali 100% masa. Já už jim neuvěřím, že to co nabízí je poctivý výrobek. Ne je to lež a budou to dělat tak dlouho, dokuď se k tomu lidi nepostavý takovýmto způsobem. Pak můžou vyrábět buď na sklad, nebo to uzavřít a jít dělat něco, co je bude bavit víc.Třeba chemická výroba hnojiv, to je asi tak nejbližší srovnání s tímto uvedeným výrobkem.S pozdravem Pavel Nowak Praha

Přidat nový příspěvek

Informační báze KSB

Před bědami se nesehni, na Boha se spolehni.

Historie není věda, historie je v davově-"elitárních" společnostech nástroj řízení.

Nikdy nevíte, před jakými neštěstími Vás zachránila obyčejná smůla.

Návštěvnost

Flag Counter