Degradace mozkových schopností: proč jsou dnešní lidé stále nesoustředěnější a lenivější

Degradace mozkových schopností: proč jsou dnešní lidé stále nesoustředěnější a lenivější

2.4.2016

zakonvremeni.ru

 

Pokud jste si všimli, že míváte problémy přečíst celý článek, tato informace je pro vás nutností!

 

S každým dalším dnes si více a více lidí stěžuje na problémy s mozkovou činností – na stále větší rozptýlenost (nemožnost soustředit se, zaměřit myšlenky na řešení nějakého úkolu), na problémy se zapamatováním informací, na fyzickou nemožnost číst delší texty, nemluvě už o knihách.

Problém se paradoxně netýká jen starších lidí, ale i mladých lidí a lidí středního věku. Příčina je v tom, že nehledě na jakékoliv argumenty, nikdo se nechce zříkat takzvané stálé, celodenní „připojenosti k informacím“. Jinými slovy, zrychlená ztráta Vašich mozkových funkcí začala v ten památný okamžik, kdy jste se rozhodli být neustále „online“. A nemá vliv, zda vás k tomu donutilo zaměstnání, nuda nebo strach „nebýt v kurzu“.

Деградация мозга

 

Degradace mozku

Už v roce 2008 bylo známo, že průměrný uživatel internetu nečte více než 20% textu, umístěného na stránce, a nejrůznějšími způsoby se vyhýbá čtení delších odstavců! Všimli jste si u sebe? Tak tak. Navíc speciální výzkumy ukázaly, že člověk, stále připojený k síti, text nečte, ale skenuje jako robot – vybírá odevšad nesouvislé střípky informací, skáče z jednoho místa na druhé a informaci hodnotí téměř výlučně z hlediska „je možné se o to s někým podělit?“ - ne s cílem probrat obsah, ale hlavně udělat dojem, vyvolat emoce v podobě reakcí a replik, emotikonů a zpráv.

Během výzkumu se ukázalo, že stránky na internetu se jak už bylo řečeno nečtou, ale letmo prohlížejí podle šablony, připomínající písmeno F. Uživatel si napřed přečte několik vět na začátku, pak přeskočí někam do poloviny a přečte si dalších pár vět, často ne do konce, a nakonec rychle přeskočí na konec, aby se podíval „jak to dopadlo“.

Červená jsou oblasti, kde se pozornost čtenářů udržuje nejdéle. Žlutá jsou oblasti letmého prohlížení. Modré a šedé oblasti se nečtou vůbec.

 

Nejefektivnějším způsobem podání informace řadovému uživateli internetu je proto podání informace v podobě převrácené pyramidy (princip „čím níže, tím méně“) s závazným zdůrazněním klíčových slov (aby spotřebitelé informace chápali, co je důležité a co méně) a s omezením maximálně jedné myšlenky na odstavec. Jen tak je možné zadržet pozornost na stránce maximálně dlouho. Pokud směrem dolů na stránce hustota informace vzrůstá, u takových stránek se zdrží jen zlomek uživatelů. Věříme, že jste ještě s námi :).

Na problémy s vnímáním informací si stěžují lidé všech úrovní a specializací – od vysoce kvalifikovaných univerzitních profesorů po opraváře praček. Podobné stížnosti je možné často slyšet v akademickém prostředí, tj. od těch, kdo je zavázán intenzivně se zabývat čtením dlouhých textů a každodenními diskusemi s lidmi (učit, diskutovat, zkoušet, …) - oni informují, že i tak nízká úroveň schopnosti přijímat informace dále a dále klesá.

Мозг отказывается воспринимать большое количество информации
 

Mozek odmítá zpracovat velký objem informací

Většina lidí zažívá kolosální potíže při čtení delších textů, nemluvě už o knihách. Dokonce blogové zápisky délky pár odstavců už jsou vnímány jako problém a nudné, a proto nezasluhující pozornost.

Vzniká uzavřený kruh – dlouze psát nemá význam, protože to téměř nikdo nebude číst, a zkrácení objemu předávaných myšlenek vede k další degradaci nejen čtenářů, ale i autorů. Ve výsledku sledujeme to, co sledujeme – masovou debilizaci populace.


 

Čtení prostě „nejde“ především proto, že:

а) se nedaří přinutit se přestat „skenovat“ text a hledat v něm klíčová místa ;

b) problémy způsobuje složitá větná skladba, vlastní většině klasických, obsažných nebo vědeckých prací, která zcela absentuje v online komunikaci.

 

Ve výsledku je pro mnoho lidí nutné číst jednu větu mnohokrát! Ale to ještě zdaleka není vše. Kvůli stálé připojenosti k internetu se prudce zhoršují také návyky člověka, jako například schopnost vracet se k už jednou zhodnocené informaci, analyzovat přečtené a zapojovat obrazotvornost. Ještě horší je to, že v 8 z 10 případů lidé chodí na internet v cílech pochybné zábavy, nebo odtud čerpají informaci, mající negativní mravní nebo kulturní hodnotu.

Přitom většina lidí, zvláště mladých, je přikována ke svým „hračkám“ natolik, že při nebezpečí odluky od sítě nebo od svých „gadgetů“ byť na jeden den zažívají těžký psychický diskomfort až depresi hraničící s panikou, a občas i reálné fyzické symptomy absťáku, podobného drogovému. Nevěříte? Zkuste vypnout své hračky a internet na pouhé 2-3 dny.

Existuje názor, že schopnost efektivně vnímat složité texty, číst náročnou literaturu, se brzy stane elitární záležitostí, dostupné jen úzké vrstvě lidí. Myšlenka to není nová, už i Umberto Eco ve svém „Jménu růže“ navrhoval pouštět do knihoven jen ty, kdo je připraven absorbovat komplexní znalosti. A všichni ostatní budou schopní číst jen výcucy pro internet.

Krátce, žádné tabletky, žádné doplňky stravy, žádné diety, žádné operace mozku nejsou schopny zastavit tuto degradaci mozku. Zastavit ji je možné jen jednou cestou – zamezit zahlcování mozku neustálým informačním šumem, takzvanou „užitečnou informací“, postupující denně z internetu. Je to proces mimořádně složitý a pro mnohé lidi už ujel vlak, ale je to jediná cesta.


 

Co dělat pro zastavení degradace Vašeho mozku:

1. hračky, zabezpečující vaši stálou připojenost k informaci / internetu – smartphony, tablety atd., bez nichž si dnes neumíte představit den, vás dělají prakticky debilem s apatickým, ledva přemýšlejícím mozkem, neschopným přemýšlet a analyzovat.

Díky těm hračkám do vašeho mozku proudí nepřetržitě všemožný informační šum, který zahlcuje váš „palubní počítač“ natolik, že jste pak schopní plnit jen nejprimitivnější, nízko kvalifikovanou činnost. Zato jste profík v dělání selfie (a dalších odpadních fotek) a stále někomu voláte nebo sms-kujete nebo facebookujete.

Mobilní telefon je nutné využívat výlučně v nutných případech. Například pokud jste se ocitli v cizím městě a minuli se s vaším kolegou. Nebo máte spoždění na schůzku – zavolat je skutečně slušnost a nutné. Ale po zbytek doby musí být vaše hračky jen v pasivním režimu, pro případ příchozího volání, jako starý telefon stojící na nočním stolku.

2. Je třeba se připravit na to, že okolí vás nepochopí – řeknou vám, že jste zbláznili a podobně. Kašlete na podobné názory – je nutné pamatovat na to, že jste cílovým objektem informačního útoku a podle toho se chovat, tj. chránit se. Jak řekl prezident CBS News Richard Salant: „Naše práce není prodávat lidem to co chtějí, ale to co chceme my.“

3. Potřebujete se naučit číst knihy. Skutečné papírové knihy, chápete? Ne hodiny surfovat po internetu a „skenovat“, ale číst knihy. Bude to pro vás těžké, ale zkuste to. Není třeba se bičovat – první den přečtete půl stránky, druhý den celou stránku, třetí den stránku a půl atd. Vezměte v úvahu, že organismus se bude všemožně bránit – bude se vám točit hlava, budete mít nutkání zabývat se čímkoliv jiným, neodolatelnou chuť „podívat se co je nového / co se děje“ atd.. mozek si vymyslí cokoliv, aby se nemusel namáhat.

Pokud jste tento článek skutečně přečetli a ne jen přeskočili na konec, pak máte za sebou první krok k úspěchu :). Gratulujeme.

Uložte si tento článek někde, kde vám bude stále připomínat o důležitosti soustředění a nedůležitosti „hraček“! Sdílejte v sociálních sítích, aby vaši přátelé měli také možnost si tyto informace přečíst.

Nakonec jedno video jako ilustrace vlivu mobilů na naše životy: видео.

 

Diskusní téma: Degradace mozkových schopností: proč jsou dnešní lidé stále nesoustředěnější a lenivější

Velice výhodná kuřba

Sean Kent. | 14.06.2017

Potřebujete vykouřit péro? Neváhejte a kontaktujte seankentco-operative@hotmail.com. Velice příznivé ceny, čistota péra samozřejmostí. Stravenky pouze Sodexho

Žadatel o vykouření péra.

Tvé jméno:
Přijatelná částka:
Vaše země:
Doba trvání:
Vaše adresa:
Telefonní číslo:
Délka péra:
Sex: Ano/Ne
Vaše číslo Fax :D :
Věk tvého péra:

Kontaktní osoba: Sean Kent.
E-mail: seankentco-operative@hotmail.com

Re:

Sean Kent | 28.04.2016

Hledáte velmi skutečné úvěr? Za přijatelnou úrokovou sazbou? Zpracováno během 2 až 5 pracovních dnů. Už jste byla odmítnuta neustále podle svých bank a jiných finančních institucí? Zde je legitimní nabídky, protože otázka úvěru a bezpečnost je něco, co zákazníci jsou stále více znepokojeni, Gratuluji vám, úroková sazba pro naší nabídky je 3% Pokud máte zájem o získání finanční pomoci, kontaktujte nás ještě dnes na adrese: seankentco-operative@hotmail.com.

Žadatel Osobní údaje.

Tvé jméno:
Částka potřebná:
Vaše země:
Půjčka Doba trvání:
Vaše adresa:
Telefonní číslo:
Měsíční příjem:
Sex:
Vaše číslo Fax:
Tvůj věk:

Kontaktní osoba: Sean Kent.
E-mail: seankentco-operative@hotmail.com

Potrebujete úver ???

Glenn Baker | 26.04.2016

Potřebujete úvěr ??? Naše firma je název Zion Financial Services Limited, dáváme z úvěrů, které mají zájem zákazníků, které hledají pro úvěry s cílem zlepšit jejich podnikání, můžeme vám pomoci s úvěru až do výše €15 milionů. Můžeme vám pomoci půjčováním vám peníze, začít podnikat nebo rozšířit své stávající podnikání, nabízíme také osobní úvěry, auto úvěry, podnikatelské úvěry, hypoteční úvěry, zemědělské úvěry nebo půjčky z jakéhokoliv důvodu atd Pokud potřebujete půjčka dnes kontaktujte nás. Můžeme půjčit až 15 milionů eur. Napište nám aplikovat: zionloan1@gmail.com

Čtení

Helena Lukasová | 14.04.2016



Všechny zdravím, jsem ředitelka mateřské školy a chci se podělit o zkušenosti. Chodíme s dětmi pravidelně do knihovny, my samozřejmě dětem čteme ale využíváme aktivit rodičů, kteří docházejí do naši mš a čtou dětem při různých aktivitách. Také jsme využili spolupráci se seniory, kteří k nám chodí dětem číst. Chceme všem rodičům přiblížit potřebu číst si společně s dětmi. Trochu to dnes rodinám chybí .

Re: Čtení

Hox | 15.04.2016

Bravo, kéž by takových jako vy bylo více.

Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

DušanBe | 09.04.2016

Je pro mne příjemné vidět, když se takovýto článek vyskytne i jinde. Obsah je něčím zajímavý a poukazuje na problém dnešní doby. Poprosil bych ty, co jej "četli" a napsali, že to blbost, nechť tedy prokáží svou inteligenci a napíšou, co je podle nich špatně a PROČ je to špatně. Tedy pokud jej dočetli dále než první odstavec :-)

Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Lubomir | 11.04.2016

Nikdy som nečítal knihy, necitel som potrebu a ani ma nepritahovali. Myslím že som skvor praktík,ako teoretik.Aj keď som sa narobil dvakrát, ale tým som čítal logiku sistemu a zároveň som sa tým učil.

Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Roman | 11.04.2016

A prave preto, ze si necital knihy a asi ani nic ine nevies pisat. Slovosled a umiestnenie ciarok nepochopitelne, o makkom i v slove system nehovoriac.

Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

xicht | 14.04.2016

Praktický typ patří na praktickou školu. Jsi toho dokladem, úrovní vyjadřování i ledabylostí vůči vlastní mentální pohodlnosti.

Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Nogradi | 16.04.2016

Mám hrôzu z ľudí,ktorí vyhlásia, že nikdy nečítali knihy - to, že nemajú šajnu o čo prišli je jedna vec, ale je možné zmeniť postoj a začať čítať aj pozdejšom veku - môj starý otec hovoril, že ako mladý nečítal, ale že chvalabohu pred 60-kou zrazu chytil slinu a už knihy z rúk nepustil - pamätám sa aký som bol spokojný, že neprišiel o jeden z najkrajších zážitkov aké možno zažiť - čítať hodnotné knihy - nedá sa to nahradiť ničím - ani praktickosťou a podobnými výhovorkami......

Re: Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Nogradi | 16.04.2016

oprava: v pozdejšom veku....

Re: Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Lea | 18.04.2016

proc mate hruzu z lidi, co nectou - dost podivne recene, nemyslite? ja jsem sice cetla, ale znam lidi, kteri toho mnoho nenacetli, a nejsou o nic horsi nez vy nebo kdokoli z nas..

Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

neznamy | 18.04.2016

jup taky ne. Cestina nikdy nebyla moji silnou strankou. Vetsinu casu jsem travil a travim premyslenim a diskuzemi. Hodnoceni a schopnost rozlisovat co za to stoji si precist, v dobe kdy jsme prehlceni informacemi to ani jinak nejde. Problem byva schopnost specializovat se. V momente kdy ma clovek vybrany smer a uci se v ramci neho prijimat informace a schopnost tridit prijimane informace se mu nestava to co viz vise. Bohuzel vetsinova populace nema motivaci a ani spolecnost nenuti byt v oboru specialistou ale spise byt schopny veci okecat. To uz neni o debilizmu a lenosti to uz je o tom jake prostredi jsme si vyrobili.. a jake cesty jsou ke splneni cilu a odmeny "rychlejsi". Nic mene libi se mi jak se tu nekteri kniholaskari vyjadruji pohorsene. Necht vyjdou do ulic a siri a kazou novy zakon, neprectes-li zhynes. Nove soudy a nove odlisovani se a vymezovani se. Jsme lepsi.. a povl at nam na oci neleze a tiskne nam ve fabrykach nase milovane knihy a nebo pouhy muj dojem a prehnana reakce ? Kdo vi.

Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Dežo Lakatoš | 27.04.2016

Tipnem si... Podľa slovenčiny, sa dá poznať, že si vraňar z Košicov
a bývaš na LUNÍKU IX ! Povinnú školskú dochádzku si skončil v
4. triede ZŠ. Naučil si sa len piť,fajčiť a čumeť na TV !

Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Ivan | 13.04.2016

Připouštím, že se dnešní mládež věnuje svým takzvaným hračkám jak je uvedeno autorem až moc, ale rozhodně nesouhlasím s tím, že tyto hračky způsobují degradaci současné populace. Chcete důvod? Fajn........ Je to způsobeno dnešním mizerným školstvím, které na jednu stranu tvrdí, že děti se budou učit takzvaně "škola hrou", ve skutečnosti ale pouze sedí v lavici a ti, kdo nemají od přírody dobrou paměť, se musí učit obyčejmým biflováním. A právě to biflování jim zanese mozek tísíckrát zkopírovanýma informacema. Já měl problémy se čtením už ve třetí třídě a to bylo vážení v roce 1987, kdy ještě žádné zmiňované hračky nebyly, nebo aspoň já je neměl. Moje starší dcera má problém se cokoliv naučit a její mladší dcera s tím problém nemá. Nicméně obě čtou knížky a obě tráví čas na internetu a na mobilu celkem podobný čas. Samozřejmě ta starší méně, protože ta mladší se učit nepotřebuje, prostě si to od přírody dobře pamatuje. Když to řeknu hloupě, od první třídy má štěstí na učitele. To ta starší měla od první třídy štěstí na samý hňupy!!!
Já jsem zrovna minulý týden svůj problém se čtením vyřešil a to návštěvou psychoterapeuta, který pomocí hypnozy vyčistil můj mozek a ukázal mi jak začít používat paměť. Dnes si po skoro 30 letech dokážu sednou ke knížce a číst, aniž bych musel cokoliv číst znovu a neusínal u toho. Ale chápu proč autor tento článek napsal. Je to proto, že používá stejné metody jako pedagogové, kteří nemají tušení, že by měli zvládat aspoň základy psychologie a uvědomili si, že než začnou děti učit, je potřeba jim ukázat jak se mají učit. Biflování totiž není úplně skvělá metoda a chápu, že to děti neuměj, protože páni pedagogové to sami neví, jak se má člověk učit. Já se musel všechno učit jako básničku, protože mi nikdy nikdo neřekl jak na to.
A jak jsem došel k závěru, že autor je stejný jako zmíněný pedagogové??? Jednoduše. Použití věty "Potřebujete se naučit číst knihy" je něco neskutečně barbarského!!! Dnešní děti potřebují pedagogy, kteří jim dokážou ukázat, jak snadno vstřebat informace odkudkoliv a jak si je uložit do paměti, aby je snadno z té paměti zase vyvolali, protože pak budou mít nejen dostatek místa na čtení ať už knížek, nebo čehokoliv jiného, ale budou mít i spoustu energie na jiné věci. Ale chápu, že takový jako je autor nedokáží pochopit co to je, se všechno biflovat jako básničku, protože mu to šlo od přírody samo.
Já se po návštěvě psychoterapeuta dal dohromady jak po stránce chuti začít číst, tak fyzicky. Více jak 4 roky mě trápila neuvěřitelná únava a ani doktoři nevěděli co s tím. Únava nyní zmizela.
Ať si autor nejdříve zjistí v jakém stavu je dnešní školství a teprve potom ať soudí!!! Protože jestli někdo souhlasí s pedagogem, který dává dítěti z diktátu pětku za pětkou a nechce na žádost dítětě ten oznámkovaný diktát dát, aby se dítě mohlo poučit z těch chyb, tak je u mě stejný barbar jako ten pedagog. Chápu, že tomuhle někdo neuvěří, ale já jsem tento problém měl skoro 30 let a teď ten problém zmizel, takže jsem živoucím důkazem toho, že chyba je na straně našeho mizerného školství a né na straně autorem zmiňovaných hraček. To s těmi diktáty je v současné chvíli problém mé starší dcery, která je zrovna z pedagogů, kteří ji učí už slušně na nervy. Teď už jen doufám, že se mi povede napravit aspoň částečně to, co ti učitelé dokázali zničit.

Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

wendy | 14.04.2016

Ivane pro mě jste hotoví Bůh , mám od dětství stejný problém a moc vám děkuji za nalezení řešení :-) .

Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

TamTen | 14.04.2016

Zaujímavý komentár, niečo na tom bude. Ale pozastavím sa nad tým, že môžem ísť k hocijakému psychoterapeutovi a môj problém vyrieši ? alebo treba ozaj nájsť odborníka v inom meste ? :) mám totižto ten istý problém ako ste mali vy 30 rokov. Nemôžem sa sústrediť čítať knižky, opakujem si vety aj keď sp jednoduché, akoby môj mozog niekedy úplne vypol a čo prečítam hneď zmizne. A ak sa to dá vyriešiť tak ani neváham a ani sa nehanbím ísť k psychoterapeutovi, čo väčšina ľudí považuje za poníženie a ste na výsmech.

Re: Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Ivan | 16.04.2016

TAMTEN: Souhlasím s Vámi, že člověk, a zvlášť v dnešní době nemůže navštívit jakéhokoliv terapeuta a mě osobně to trvalo rok, než jsem se rozhodl k tomuto kroku. Rok jsem sledoval práci pana Libora Činky na internetu (http://liborcinka.cz/), koupil jsem si jeho knihu a i když je toho v knize popsánou spoustu, rozhodl jsem se ho navštívit, aby mi některé věci vysvětlil. Nevím, jestli žijete v Čechách, nebo na Slovensku, ale pokud chcete mít záruku kvality, doporučuji tohoto člověka.

Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Hox | 15.04.2016

Školu samozřejmě reformovat třeba JE, a to velmi, ale vy popisujete trochu jiný problém... autor není pedagog, mluví o vlivu zahlcení informacemi a stále připojenosti, hloupnutí díky gadgetům, které způsobují, že člověk sahá po mobilu aby vynásobil 5x9.

Re: Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Ivan | 16.04.2016

HOX: Já přece nikde ve svém příspěvku nepíšu, že autor je pedagog. Napsal jsem, že je STEJNÝ jako pedagogové a to proto, že používá stejné poučky. Napsal ve svém příspěvku větu "Potřebujete se naučit číst knihy". Nikdo se nepotřebuje naučit číst knihy. Když si člověk na základní škole osvojí metody používání mozku, nejen čtení knih, ale i ty ostatní věci mu potom půjdou sami.

Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Nogradi | 16.04.2016

Neviem o čom píšete,ale.. - aha, teraz som sa prichytil, že som nedočítal váš príspevok, takže hajde naspäť- a aha, túto vetu som preskočil: "Použití věty "Potřebujete se naučit číst knihy" je něco neskutečně barbarského!!! - moja otázka je:
1.čo je barbarského "naučit se číst knihy"? - ste úplne pomýlený - ja som nepotreboval žiadneho učiteľa, aby som začal čítať - proste doma sme mali kopu kníh a ja som ich hltal - bez toho aby ma nejaký geniálny učiteľ na to navádzal - čiže táto vaša premisa je úplne chybná! Pretože som už vyčítal všetky slovenské knihy, našiel som už len maďarské - tak som ich začal číta, a keď som nevedel ako sa číta nejaké slovo, tak som sa spýtal rodičov - za pol roka som plynule čítal maďarsky - a nepotreboval som žiadneho učiteľa!
2.nezbadal som, že by sa autor článku čo i len raz zmienil o "biflovaní" - toto ste si vy vymyslel - to "vaše" biflovanie naozaj nemá zmysel, pretože naučiť sa niečo rýchlo a dobre spamäti, na to je potreba aj sledovanie súvislostí a logika - omieľanie textu bez myslenia - to je to vaše biflovanie, ale keď niekto číta knihu, to vôbec neznamená, že sa "bifluje" - odkiaľ ste túto hlúposť vzal?
Takže u vás nebude chyba ani tak v učiteľoch ako skôr vo vašom apriornom základnom psychickom vybavení - ak napriek tomu sa vám darí už čítať, potom ste to prekonali, gratulujem, ale vaše "vývody" v príspevku nie sú správne....

Re: Re: Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

Ivan | 18.04.2016

Nogradi: Mohl by jste mi porsím říci, kde píši, že když někdo čte knihu, tak se bifluje???
Pokud s lehkostí čtete knihy, tak Vám závidím a nečekám, že pochopíte co znamená biflování, protože ti, kteří s pamětí neměli nikdy problém tohle totiž nikdy nepochopí. Nicméně Váš příspěvek mne celkem pobavil. Píšete, že nemáte problém číst knihy, zároveň se sám zmiňujete o tom, že se musíte vracet v textu, aby jste pochopil, o čem to vlastně píši. A aby toho nebylo málo, tak na závěr napíšete dotaz, kde prý jsem vzal tu hloupost, že čtení knih je u mě biflování.
Je vidět, že článek, který autor napsal, je přesně o lidech jako jste vy. Oskenoval jste si pohledem můj příspěvek a pochytil jen něco. Pak jste si ho přečetl ještě jednou, nebo možná dvakrát a na závěr jste napsal větu, kterou já nikde nezmiňuji. Takže Vám doporučuji si můj příspěvek přečíst ještě jednou a pořádně a pak se zamyslete nad tím, co jste napsal Vy.
U mě je biflování to, že když jsem se jako žák připravoval na další den do školy, veškeré poznámky, které jsem měl v sešitě jsem se musel naučit jako básničku. Všechno jsem se musel slovo od slova naučit, protože jsem si to jinak nezapamatoval. Takže mi tady netvrďte, že biflování je můj výmysl. Prostě to tak bylo a zažil jsem to na vlastní kůži, protože mi ve škole ani doma nikdo nevysvětlil, jak to mám vlastně dělat. Že se to nemám učit jako básničku, ale pouze přečíst a udělat si v hlavě celkový obrázek o tom, co jsem si vlastně přečetl. Díky tomu jsem si zaflákal mozek informacema natolik, že už po absolvování první třídy základní školy jsem nebyl schopen přečíst knížku, protože mě to nebavilo. A nebavilo mě to proto, že jsem z toho nic neměl, protože jsem si z toho nic nepamatoval. Ale to vy prostě nikdy nepochopíte, protože jste tenhle problém jak sám píšete nezažil.

Přeji Vám hezký den a mnoho přečtených knih....

Re: Článek vystavili na ProtiProudu Petra Hájka

wendy | 14.04.2016

Věřím , že mobily a internet na tom mají veliký podíl . Ale poruchou pozornosti a neschopnosti si něco zapamatovat a naučit se ve škole jsem měla problémy od dětství a to jsem neměla telefon a pomalu nevěděla co je internet . Tak kde je chyba?

Fakty a myšlienky.

Definitiva | 09.04.2016

Tento článok je z kategórie nečitateľných, prečítate z každého odstavca prvé slovo a skutek utek.

Komunikácia má obsahovať čím menej slov a len fakty! Treba rozlišovať medzi viem a myslím si. Čo si autor myslí je pekné, ale dôležité je, aby si aj čitateľ myslel, aby mal svoj vlastný názor a ten nadobudne len poznaním faktov a nie vymývaním mozgov.

Česká komunikácia je svetoznáma nekonečne dlhými úvahami, Čech bude radšej mudrovať a celý deň riešiť ako robotu urobiť, Slovák chytí lopatu a robotu urobí. A už ako puberťáci sme tento rozdiel medzi sk a cz vnímali. To čo Čech komentuje hodinu, to Slovák povie jednou jednoduchou vetou.

Re: Fakty a myšlienky.

DušanBe | 09.04.2016

Jenom mě napadlo, jak asi komunikujete s Vaší ženou. Taky stručně?
Tímto "hloupým" dotazem poukazuju na to, že Vaše idea o tom, že "Komunikácia má obsahovať čím menej slov a len fakty!" není obecná a jsou situace, kdy přeci jen lepší mluvit více než méně. Mezi muži snad ano, ale nesouhlasím s tím, že je to obecně platné.

Re: Fakty a myšlienky.

Lubomir | 11.04.2016

Na tom niečo je,no zas česť výnimkám.

Re: Fakty a myšlienky.

Nogradi | 16.04.2016

"Tento článok je z kategórie nečitateľných, prečítate z každého odstavca prvé slovo a skutek utek."

Tak toto je bomba! Ty si taký malý génius, nie? A ďalšia veta tiež podobne geniálna! "Čím menej slov, a len fakty"-pre ženu musí byť sex s tebou neuveriteľne nudný - alebo otrasný.....a to porovnanie českých a slovenských "lidiček"... - keby všetci Slováci boli takí géniovia ako ty....nnno.., táto krajina by bola na tom dosť otrasne....

wow

meno | 08.04.2016

tento clanok je tak trapna z prsta vycucana pseudo-veda ze to az boli

Re: wow

EDU | 09.04.2016

pseudoveda ale vzbudila skutocne emocie :)

Re: wow

Nogradi | 16.04.2016

Trápny si skôr ty....

?

Jan Dadák | 08.04.2016

A přecetli jste si první větu. Tady není co číst.

tak....

nenimito | 07.04.2016

jak pisou, celou stranku textu jsem neprecetl, ac jsem se snazil.

Ten clanek jo, a asi je mi to ukradeny. At si cte co, proc, nac, k cemu, jak chce, je to jeho problem, resp. je to problem asocialni vychovy a s ni souvisejici utek do socialnich siti.
Jestli si nekdo mysli, ze je rozdil mezi tim, ze si jdu koupit novou knihu do kramu a prectu ji a tim, ze koukam na filmy v televizi, tak se velmi myli. Jediny rozdil jsou reklamy, ale i ty jsou dnes obcas v knihach i na netu. Ty braky knih chrli stejne jako mnozstvi suprfilmu.
Dulezity je zajem o to, CO CHCI a NAJIT SI TO. A ano, pri hledani pouzivam rychlocteni, kdyz najdu, zactu se. Jako maly jsem pouzival knihovnu, dnes intenet, rozdil v tom neni. Snad jen v tom, ze driv jsem pouzival nohy a ruce, dnes jen ruce a mys.
Je rozdil, zda chci rozvijet sve ego, protoze jsme precetl 1000knih nebo skouknul 85000 filmu, nebo zda se chci posunout v mysleni tim, ze prectu jednu knihu plnou myslenek nuticich k zamysleni kazdy den pri vstavani a zkouknu jeden dokument, ktery mi zmeni zivot ve zmene zamestnani a bydleni.

Ty diskuse jsem zvladl ani ne do poloviny, presne podle F-ka.
asi na to hrani vetsiho, tenciho, dokonalejsiho supr ega nejsem dobry ctenar......

Re: tak....

Nogradi | 16.04.2016

"Jestli si nekdo mysli, ze je rozdil mezi tim, ze si jdu koupit novou knihu do kramu a prectu ji a tim, ze koukam na filmy v televizi, tak se velmi myli."

Tak teda ten rozdiel priateľu je obrovský - a ak na to sám neprídeš, že prečo, potom si mentálne trochu zaostalejší.....ale za to môžeš len ty.....

Také to vidím úplně jinak

Pavel | 05.04.2016

Problém, který popisuje popisujete sice správně, ale je to způsobeno něčím úplně jiným.

Je to efekt tzv. nepochopeného slova. Každý člověk, který při čtení přejde v textu slovo, kterému nerozumí začne trpět výpadky pozornosti. Je to naprosto logické.

A přitom řešení je velice snadné. Dohledat si slova, kterým nerozumím ve slovníku.

To co na konci textu radí je naprostý nesmysl. Okamžiky, kdy je člověk při čtení textu nesoustředěný právě signalizují, že v textu přešel slovo nebo symbol, kterému nerozuměl a měl by se k němu vrátit.

Samozřejmě, že to zahlcování informacemi také nějakou roli hraje, ale to podstatné je zahlcování nepochopeními. Pokud někdo dokáže správně hodnotit informace, tak automaticky ztrácí o online chaty zájem.

Re: Také to vidím úplně jinak

Martina | 06.04.2016

S tímto souhlasím více.

Re: Také to vidím úplně jinak

Přemek | 07.04.2016

Nemohu souhlasit, Pavle. Vámi popisovaný "náraz na nepochopitelné (nejen slovo, ale i slovní spojení) není problémem lexikálním, ale pozornostním. Soustředěný jedinec, který narazí na něco, co mu zprvu nedává smysl, se zde zastaví a slovní spojení analyzuje (neformálně, zcela přirozeně) a dle zkušeností, vědomostí a intelektu dojde k pochopení a pak pokračuje dále. Člověk nesoustředěný odvyklý řešit problémy, které přicházejí, ale obcházet je, se nenamáhá žádnou analýzou a odbíhá v textu jinam, kde domněle nehrozí obdobný problém. Mohu to potvrdit na fenoménu "znuděnosti" těch nejen mladých lidí, pro něž je jakákoli vyšší míra obsažnosti nestravitelná a podvědomě kvalifikovaná jako nudná. Chatující v drtivé většině plně chápou ploché a často vyprázdněné obsahy svých "dialogů" a zcela symptomaticky si vybírají takové knihy a takové filmy, které mají rychlé střihy ze scény na scénu, jež nijak nenutí, k hlubšímu soustředění se nad obsahem sdělovaného. Kde nic není, ani čert nebéře...

Re[2]: Také to vidím úplně jinak

Pavel | 08.04.2016

Nepochopené slovo či symbol obravdu způsobí fyziologické změny. Když jakýkoliv text přečtete, a já Vás požádám aby jste řekl svými slovy co bylo napsáno, tak je ihned vidět jak jste sdělení přijal.

Spíše jde o to, že ta znuděná generace už těch nepochopení přešla tolik, že už ani není schopná si je objasnit u nějakých hlubších textů.

---
Dalším problémem je, že chat není diskuse v pravém smyslu slova. Diskuse obsahuje sdělení, přijetí sdělení druhou osobou a potvrzení toho přijetí. Každý si většinou píše cokoliv uzná za vhodné a druhý rozumí co se mu líbí.

----
No a pak jim zbývají diskuse se stejně orientovanými lidmi. Možná za pár desetilití či staletí se i ty diskuse nějak kultivují. A nebo se lidstvo obrátí jiným směrem.

Každopádně na internetu je i spousta chatů, které jsou zájmové - různá fóra řešící elektroniku. Tam většinou úroveň tak špatná není. Stačí si opravdu vybrat.

Vidím to trochu inak

Janči | 05.04.2016

Poznám také situácie, ktoré sú opísané v článku, áno tiež som sa veľakrát pri tom prichytil, ale označovať tento stav ako degradáciu mozgu je trochu prisilné.

Skôr by som to preskakovanie textu dal ako príčinu jeho nezaujímavosti. Keď sa opakujú vety, prípadne ak sa zložitými výrazmi opisuje niečo bezvýznamné, bezcenné, niečo bez informačnej hodnoty, niečo, čo už človek pozná z iných zdrojov. Vtedy človek preskakuje text so snahou nájsť ešte niečo zaujímavé, niečo, čo ešte nepozná.

Taktiež sa tam dá započítať snaha o ušetrenie času, proste keď článok rieši nepodstatné veci, tak preskočím pár riadkov a ak sa aj naďalej článok rieši v podobnom duchu, tak si hľadám informácie inde.

Takže degradácia mozgu podľa mňa neprichádza do úvahy. Knihy čítam rád, samozrejme hlavne tie, ktoré majú pútavý dej ´, sú písané ľahko čitateľným spôsobom a prinášajú mi určité pôžitky (inšpiráciu, nové uhly pohľadu atď.) Nezaujímavé knihy čítam podobne ako aj nezaujímavé články ... presne podľa opisu v tomto článku. :)

Re: Vidím to trochu inak

Angoulmois | 06.04.2016

Kvantovy skok v mysleni. mnohe texty obsahuju obrovske mnozstvo balastu. Blabolov, slovnej slamy. Ako inteligentny a introvertny clovek mam absolutnu averziu voci vetam, ktore nenesu v sebe dolezitu informaciu.
Na "skenovani textu" je zalozene predsa aj rychlocitanie a to je, zevraj, pozitivna vec.

Re: Re: Vidím to trochu inak

Petka | 07.04.2016

Ja myslim, ze autor mal na mysli sustredenost na obsah citaneho textu. Nerozumiem technike rychlocitania, ale predpokladam, ze pomocou neho citatel vstrebe vsetky informacie z textu.

Zatial co podla hore uvedeneho vyskumu - ludia vynechavaju kvantum informacii, lebo nemaju trpezlivost clanok precitat cely.

Nebýt cíleným objektem informačního ůtoku.

Jaroslav | 05.04.2016

Genetrální prediktoři vůbec internet nepoužívají a tzv. elity v jejich zastoupení jen velmi omezeně.Tito lidé totiž svůj mozek dostatečně namáhají a používají,hlavně z toho důvodu,jak náš svět ovládnout a dále zotročovat jen pro své potřeby.Zbytek světa-jejich ovce a otroci používají mobil a internet,včetně televize s velkým množstvím plev,dezinformací a odvádění na jeviště chaosu,zmatku,omezenosti.Odvádějí nás od toho,abychom neustále aktivovali ROZUM,odpojovali od Přírody a Vesmíru,odpojovali od svých morfogenetických polí,svých předků,pramenů života,prostě nás totálně odpojují a vypínají a docela se jim tzo daří,bohužel. Je velmi nutný návrat k Přírodě a Vesmíru,být přímo napojen na Realitu a nikoliv na umělou degradaci,včetně internetu,který není ničím jiným,než opět jen chabou napodobeninou toho,co už dávno v Přírodě,Člověku a Kosmu existuje v mnohem dokonalejší podobě.Je nutný návrat k Původním Pramenům Života,Předkům,přírodě,její dokonaloisti,znovunapojení na Vesmír-Kosmický Rozum a jeho energoinformační pole. Jinak zůstáváme OTROKY bez evolučního vývoje,otroky v kleci na téhle planetě,kdy nás budou věčně ovládat ti,co umí Rozum aktivovat denně a používat..

Re: Nebýt cíleným objektem informačního ůtoku.

Mirek | 10.04.2016

Souhlasím, docela výstičně popsán současný stav společnosti. Autorovi jistě odpustíme drobné stylistické a slovosledné prohřešky; základní myšlenka je dostatečně jasná... Díky .M-777

preháňate

Vôad | 04.04.2016

Ja si nemyslím, že tento článok je úplne pravdivý, súdiac podla vlastného prípadu. V podstate každý deň som online. Keď som nechodil do práce tak aj celý deň som trávil na nete, či už čítaním, počúvaním hudby, pozeraním filmov alebo rýchlo-skenom rozličných informácii. Odkedy chodím do práce, tak väčšinou iba večer som online, ale to je vedľajšie. To čo chcem povedať je, že pokiaľ ste stále zdraví človek, tak ako ja, nemáte problém aj preskenovať články v zmysle spomínaného F, ale taktiež nemáte problém prečítať článok od prvého písmena až po poslednú bodku (pokiaľ je článok zaujímavý). A keď vypnem net a idem spať, nemám najmenší problém chytiť a čítať knihu a pokiaľ ma baví, tak bez problémov dám aj niekoľko kapitol s veľkým nadšením. Sám píšem svoju knihu už 1 a pol roka a taktiež som mal pol roka tablet, do ktorého som čumel prakticky non-stop a nič to na mne nezanechalo :) .
No musím priznať, že článok má aj v niečom pravdu. Za A) Internet je podla mňa vizuálna droga, a závislosť na ňom je u veľkého počtu užívateľov porovnateľný so závislosťou na tvrdé drogy. Musím priznať, že keď sa niekedy ocitnem pár dní bez netu, nudím sa ako pes (hlavne z toho dôvodu, že zbožňujem filmy, hudbu a dobré seriály.. nuž a TV celé roky nepozerám a rádia som nikdy nepočúval a toto všetko mi omnoho plnohodnotnejšie vynahrádza internet)
Za B) Tieto moderné ,,hračky" niesu na vine, na vine je výchova a školstvo. To školstvo je vinné za to, že ľudia nemajú záujem o knihy a plnohodnotnosť, to rodičia sú vinní, že deti nemajú záujem o knihy a o duševné napredovanie. Nezvaľujme dementnosť systému a rodičov na technologické zázraky 21st. Internet, počítače, tablety, smartphony sú skvelými služobníkmi pre človeka, ale samozrejme pokiaľ je človek idiot (a nemôžu za to tieto veci, ale skôr rodičia a školstvo), môžu byť aj zlým pánom. Aj klobása je skvelá, ale pokiaľ sa ňou budete dláviť každý deň, zničíte si organizmus.
za C) Mladí ľudia, ktorí sú už otrokmi týchto technológii, si za to môžu sami, môžu za to rodičia, môže za to školstvo. Apple, Microsoft, Lenovo, Orange, O2, Google... sú v tom úplne nevinne. Pokiaľ nieste idiot, súhlasíte, pretože viete, že je to len otázka vašej vôle, ako žijete a akú dôležitosť dávate oným technologickým zázrakom vo vašom všednom dni. Pokiaľ ste idiot, tak ste idiot a smartphone, facebook a spol. za to nemôžu. ;)

Re: preháňate

Přemek | 07.04.2016

Výjimky potvrzují pravidlo :) Jinak pozor na pocit znuděnosti, je předstupněm k jeho zdánlivě elegantnímu řešení - kaleidoskopii...

Re: preháňate

Sofie | 06.09.2017

Částečně máte pravdu, ale soudíte podle sebe, kdy jste patrně vyrostl ještě bez těchto vymožeností techniky. Mám to podobně, nemám televizi, ale pokud se nepodívám na nějaký dokument nebo nepřečtu nějaký odbornější článek na netu, tak mám pocit, že mi něco chybí, přitom stačím číst před spaním i knihy. Ale dvanáct let pracuji odpoledne s dětmi a pozoruji, jak nám opravdu vyrůstá nesvéprávná debilní generace. NA začátku se děti ještě vyvíjely celkem normálně, člověk jim mohl zadat úkol a ony se s ním nějak popraly. Už sice měly počítače, ale na ty mohly jen nějakou hodinku deně. S nástupem chytrých telefonů se to ale změnilo, když chcete s dětmi něco dělat, tak jim musíte krok za krokem říkat, co mají dělat a nejsou schopny si ten postup ani zapamatovat, aby ho aplikovaly na podobný problém. Jsou zvyklé jen pasivně přijímat a absolutně do toho nezapojují vlastní myšlení. V sociálních dovednostech na tom jsou podobně. A to ještě pracuji s dětmi, jejichž rodiče mají zajem, aby z jejich dítěte "něco bylo".
Můj názor je, že jestli si chcete zkazit dítě, tak mu kupte chytrý mobil. Pokud chcete dítě kontrolovat, docela postačí ten tlačítkový a jestli mu budou děti ve škole smát, tak i přesto to bude stát za to, protože máte šanci, že vám z něj nevyroste nemyslící tupá ovce.

postrehy k čítaniu

marvo | 04.04.2016

Najsamprv by som mal zopár postrehov čisto k diskusii, pretože čítanie je moja takmer výsostne intímna téma. K tejto reakcii ma donútila veta „Rozmysli si to 2x či kúpiť knihu za 20eur alebo niečo pre rodinu“. Nech rozmýšľam akokoľvek tuho, tak nič užitočnejšie pre rodinu, ako kúpiť knihu (za takú sumu), ma prosto nenapadá (odhliadnuc od možnosti „akciovej“ čítačky kníh s x knihami, ale to je už trošku iná téma). Účelne som pritom „prehliadol“ rozdiel medzi používaním knihy (textu) a jeho čítaním/interpretovaním. A vôbec, už neraz som sa hrdil tým, že tie knihy, ktoré mi najviac zmenili život, som zohnal kade-tade v antikvariátoch, z knižnice alebo zdedil či „ukradol“. Tie z knižnice som potom často ofotil, naskenoval a odložil do mojej knižnice. K poznámke, že kam potom s knihami, tak len malý postreh – nedávno som listoval v tlačenom katalógu akéhosi obchoďáku s nábytkom. Výsledok bol jedna trápna knižnica a nespočetné nábytkové steny, s miestom na televízor s nekonečnou uhlopriečkou. Na ten nezmysel miesto máte?
Pokiaľ ide o knižný (a prekladateľský) trh na SVK, tak totálne totalitná bieda (dík aspoň Vám, českí bratia za ten 15 mi. trh). Mám doslova zodraté oči prehrabávania sa brakom, zopár perál, ktoré som však v ňom vydoloval, menia život od základu. Iste, ide aj o výber (či šťastie na) a dôveru v kvalitný kolektív ľudí okolo, ktorý tých pár (aj tlstých) kníh doslova podsunie. Neznamená to však vypnúť kritický rozum, práve naopak.
A ešte jedna malá finta (špeciálne pre Jardob-a) ako prečítať viac kníh. Začnite si viesť čitateľský denník (prípadne dajaká knižná online databáza, keď už inak neviete) a súťažte s manželkou o to, kto prečíta viac kníh ročne. (Ak druhá strana s čítaním zásadne nesúhasí, odporúčam včas zrevidovať druhú stranu) Rozdiel bol u mňa natoľko významný, že tá požiadavka už vonkoncom neznie naivne.

Re: postrehy k čítaniu

Angoulmois | 06.04.2016

Musim sa priznat. raz som jednu knihu z kniznice aj ukradla. A raz som jednu nevratila, este na zakladnej skole. Tiez kniha, ktora je jednou zo 4 - 5, ktore sformovali moj svetonazor.

hmm

tulo | 03.04.2016

Ano, text rozhodne citam len tak ze ho rychlo preletim ocami. A nie je to preto ze by som bol zdegenerovany ale preto, lebo v dnesnej dobe je tak obrovske mnozstvo informacii ze na to nie je kapacita. V stredoveku keby som mal precitat jednu knihu za rok tak ok, lenze citam tolko ze to je asi kniha za tyzden

Re: hmm

Oslo | 03.04.2016

Myslim, ze pointa clanku je aj o tom, ze existenciu obrovskeho mnozstva informacii by ste mali ignorovat, vacsina cinnosti cloveka pocas dna je rutinnych. Tlacit do rutiny cely internet je uchylne.

Re: Re: hmm

Sio | 03.04.2016

Ignorovat nebo filtrovat zrno od plev?

1 | 2 | 3 >>

Přidat nový příspěvek