Rychločtení – zpráva o stavu metody

2.6.2017

Jiří Vaca

 

Jako mnoho z Vás jsem si přečetl knihu „Potrebujeme inú školu“ a v ní 4 stránkovou kapitolu „Učí škola čítať?“. V této kapitole je nastíněno, že současná škola nevyučuje dostatečné kvalitě a rychlosti čtení vzhledem ke změnám ve společnosti, které autorský kolektiv VP SSSR nazval zákon času.

Po krátkém váhání jsem se nejprve rozhodl koupit knihu vhodnou i pro samouky (David Gruber: Inteligentní čtení v internetovém věku) a po jejím letmém prostudování jsem se nakonec odvážil zaplatit plný kurz „Racionální čtení a Rychločtení“ za 9 429 Kč, kde lektorem kurzu byl také David Gruber. Výsledky svého intenzívního bádání v této oblasti za poslední 2 týdny Vám nyní předkládám, protože předpokládám, že budou alespoň pro část z Vás zajímavé.

 

Na úvod bych chtěl vyvrátil jednu častou mylnou představu laiků o rychločtení. Mnozí si ho pletou se „zbrklým“ čtením. Kdy zvýšením rychlosti čtení neškoleného čtenáře nad určitou mez se sice dosáhne sice vyšší rychlosti čtení, ale při výrazně nižším chápáním a zapamatováním přečteného. Metody rychlého čtení jsou spíše o trénování schopností tak, aby se dosáhlo jak vyšší rychlosti čtení, tak paradoxně i vyšší chápavosti textu. Při běžném čtení lze dosáhnout 2-5ti násobné zrychlení rychlosti čtení, při současném (často i výrazném) zvýšení chápavosti textu. Při čtení studijní rychlostí se nedosahuje až takového zvýšení rychlosti čtení, ta však přesto bývá vyšší (ale již ne násobně) při lepším dlouhodobém zapamatováním hlavních myšlenek textu (toho se dosahuje k rychločtení doplňkovými medodami zlepšujícími paměť a koncentraci, které jsou součástí výše zmíněného kurzu).

 

Alternativní názvy metod rychločtení (jednotliví autoři přidávájí k původní metodě další dodatečné metody a rozšíření; probíhá taktéž snaha o patentová řízení, díky kterému ostatní autoři nemohou používat původní název metody, což se týká i českého názvu rychločtení – žádost o ochrannou známku je sice aktuálně zamítnutá, ale probíhá odvolání, je tedy možné, že někdy v budoucnu nepůjde název rychločtení využívat nikým jiným než Davidem Gruberem):

  • rychlé čtení, rychločtení, racionální čtení/vnímání, inteligentní čtení/vnímání

  • speed reaging, fast reading, rapid reading, …

 

Vhodnou volbou metod se tak z rychločtení může stát rychlostudium (důraz na zapamatování) či rychlovyhledávání nebo orientační čtení (důraz na rychlost). Jindy Vám tyto metody pomohou „jen“ pomohou zpracovat velké množství e-mailů denně.

 

Z historie metod rychločtení

  • Problematice rychločtení se začali zabývat pedagogové a psychologové na konci 19. století, a to zejména na psychologii čtení, která se zaměřuje především na výzkum rychlosti čtení a výzkum pochopení textu.

  • První zásadní fakt týkající se rychločtení konstatoval francouzský oftalmolog Emil Javal roku 1878, který provedl první výzkum s pohybem očí. Zjistil, že při čtení zleva doprava se oko nepohybuje hladce, ale trhavě, v jakýchsi skocích. Mezi těmito skoky se oko zastaví asi na 1/5 sekundy a fixuje část řádku. …. ve své době však tento poznatek ještě nenašel cestu do praxe.

  • Potřeba rychlé identifikace počtu a typu nepřátelských letadel piloty vedla britské královské letectvo během 1. sv. v. K vývoji přístroje tachioskop, sloužícího k promítání obrázků na plátno v různě krátkých intervalech. Výsledky byly tak překvapivé, že se letectvo rozhodlo provést podobný experiment s textem.

  • Na základě těchto zpráv o pozoruhodných výkonech propukl zájem o rychločtení, který vedl k organizaci prvního kurzu rychločtení v roce 1925 v New Yorku a v roce 1929 k sepsání první učebnice rychločtení (Pitkin: The Art of Rapid Reading). Následně se začaly kurzy pořádat i v Evropě, zejména ve Velké Británii.

  • Velkého zájmu se rychločtení dostalo především po 2. světové válce, kdy se téma rychlého čtení rozšířilo i dále do Evropy, kde provedl v 60-tých letech syntézu dosavadních teoretických zjištění a praktických zkušeností Wolfgang Zielke se svou knihou „Jak číst rychleji a lépe“.

 

  • V ČR cca 90% zmínek o rychločtení odkazuje na lektora a autora vlastních knih o rychločtení a souvisejících metodách Davida Grubera.

  • Od roku 2012 existuje projekt „Rozečti se“ www.rozectise.cz (a návazný projekt Včelka www.vcelka.cz vhodný pro diagnostiku a nápravu některých chyb čtení (dyslexie) u dětí již předškolního věku.

  • Studovat je možné i z mnoha knih (část je určena pro samouky). Jejich cena však taktéž není zanedbatelná.

  • Rusko: www.fastread.ru (zatím jsem nezkoumal; zajímaví jsou díky zápisu do Guinnessovy knihy rekordů – 60 tisíc znaků za minutu, tj. Cca 10 tisíc slov za minutu)

 

 

Metody rychlého čtení (rychločtení) jsou známé již téměř 100 let a postupně se zdokonalují. Pro běžné nasazení do výuky jsou dostatečně kvalitně metodicky zpracovány. Nicméně okolnosti jsou takové, že jejich znalost je elitarizována. Cena 9,5-12 tisíc za nejběžnější distanční kurz je dostatečně odrazující pro běžného příslušníka davu. Naopak osvojení si těchto metod je sociálním výtahem pro ambiciózní jedince směrem mezi elitu nebo potvrzením příslušnosti k elitě pro stávající elitáře. Kurzy u Davida Grubera za více než 30 let prošlo pouze cca 5 tisíc lidí.

Na různých místech se tak můžete dozvědět příběhy o tom, jak z průměrného studenta se po absolvonání kurzu rychločtení stal student vynikající, který v 5. ročník zvládl s 10% námahy oproti kolegům a ušetřený čas využil k založení firmy … kterou po 10-ti letech prodal za milióny dolarů. Lektor se též chlubí, kdo všechno ze současné elity je absolventem jeho kurzů.

Na druhou stranu můžete slyšet příběhy typu: „Dozvěděla jsem se o rychločtení, cena za kurz mě odradila. Zjistila jsem, že existuje novinka www.rozectise.cz, kde první 3 lekce jsou zdarma. Cenu (cca 1000 Kč) za kompletních 20 lekcí jsem si však také nemohla dovolit.

 

 

Stav výuky metod rychlého čtení je tedy aktuálně silně elitarizován. Přitom to jsou metody, které by měl znát každý dospělý i každé dítě (od určitého věku). Jsou to i metody, kterými lze dosáhnout v podstatě ihned viditelného zvýšení schopností a nejsou přitom příliš náročné na zvládnutí (2-3 denní kurz + je vhodné nějakou domu doma procvičovat)

 

Děkuji za pozornost a tímto vás prosím o vyplnění ankety o rychločtení:

 

Diskusní téma: Rychločtení – zpráva o stavu metody

Nejen rychločtení ale technika mnemotechniky

Nasredin | 04.06.2017

Nejen rychločtení ale technika mnemotechniky jsou jen pro úzký okruh zasvěcených. Zkuste si k této věci najít nějaké materiály a zjistíte, že oficiálně téměř nic neexistuje.

Moja skusenost

Paulo | 03.06.2017

Ja som absolvoval kurz rychlocitania tu
https://www.legentas.com/svk/
Paci sa mi metoda, forma aj obsah, celozivotny pristup na ucet. Myslim, ze tam je par lekcii aj zdarma. Dozviete sa vela aj o tom ako to funguje a ako to zlepsovat. Priznam sa, ze knihy VP SSSR tymto sposobom skor necitam, ale pri beznom internetovom scrollovani je to perfektne.

Re: Moja skusenost

Jiří Vaca | 03.06.2017

Díky za info ... www.legentas.com/svk/ je slovenská verze www.rozectise.cz

Ta informace by tu neměla chybět.

Re: Re: Moja skusenost

Paulo | 04.06.2017

Jo este by som dodal, ze VP SSSR zrejme hovorili o nejakom inom rychločitani na urovni podvedomia, lebo tymito bezne dostupnymi metodami nie je mozne citat A4/1s.

Re: Re: Re: Moja skusenost

Jiří Vaca | 05.06.2017

V poznámce knížky je uveden odkaz www.fastread.ru
Absolventka této školy je držitelkou zápisu do Guinesovy knihy rekordů ve výši 60 tisíc znaků (každý jazyk má různou délku slov)
Při délce české normostrany 1800 znaků to odpovídá 33 stránkám za minutu.
Údaj A4/1s klasického rychločtení tak téměř 2x přesahuje hodnotu světového rekordu.
Tento údaj v knize je tedy chyba nebo nějaké nedorozumění. Byla by tu např. možnost, že při použití tohoto údaje vzali do úvahu nějakou metodu rychlovyhledávání či orientačního čtení (čtu 20% textu - úvod, první a poslední odstavec, první a poslední větu dalších odstavců a mám představu o 80% obsahu textu).

Nebereme-li "vrcholové sportovce v disciplíně čtení" a uvedené rychlejší metody než rychločtení (kde však už klesá pochopení textu), tak ti nejlepší čtou řádek na jednu fixaci ... tj. 3-5 řádků za 1 sec.
A 85% absolventů přečte řádek na 3 fixace, tj. méně než 1 sec.

Re: Moja skusenost

Šohaj | 11.12.2017

Zatím zkouším zkušební verzi a vypadá to velice slibně. :)

efectivne studium

Leopold | 03.06.2017

Urcite stoji za precitanie Knizka od Bulharskeho autora Dr Lozanov. Super learning. V1958 v Parizi na vedeckom sympoziu urobil nieco neuveritelne dokazal ze sa da naucit cudzi jazyk za DVA dni. Tu v Kanade investovali spustu penazi na to aby boli schopny dosiahnut rovnake vysledky, dokonca ja Nemecka vlada chcela Bulharskeho obcane zakupit a tak isto aj mnoho dalsich.
Neuveritelna schonost pamatat si vsetko precitane a hlbsie chapat zmyselnost precitaneho. Stoji na principe stavby mosta medzi vedomym a podvedomym . V Rusku pouzivali system Dr Lozanova pre astronautov kde boli schpny predvidat okolnosti aby mohli predist pripadnym problemom. Aplicacii je skutocne velmi vela. Ja by som to nazval v skratke otvorenie mysle na vnimanie.


Re: efectivne studium

andrej | 05.06.2017

dobry den
chcem sa spytat ci mate niekto skusenosti s AVS pristrojom , tzv psychowalkman
ako pomocka pre navodenie alfa stavu to moze byt uzitocne
je to vhodne aj pre deti ?
neskodi to ?

IQšKA

jardob | 03.06.2017

Článok ma inšpiroval pogoogliť, a príjemne ma prekvapila stránka školy v Bratislave, kde rýchločítaniu a iným veciam učia už deti vo veku 7 - 9 rokov. Tiež je zaujímavé, že dve zo štyroch pedagogičiek pochádzajú z RF. Pre deti sú takéto zručnosti naozaj jackpot.
http://www.iqska-akademia.sk/cennik-skolneho/

Re: IQšKA

Jiří Vaca | 03.06.2017

105€ (cca 2800 Kč) za 15 hodinových lekcí výuky dětí (což odpovídá 2 dennímu kurzu po cca 7 hodinách) ... to už zní zajímavěji než 9500 u Grubera.

Martin

Komu to treba okrem sudcov, napr. na taré spisy zrušených M.amnestií ? | 02.06.2017

Zo správy o stave metódy som sa dozvedel, že:
-metóda existuje (stav pretrvávajúci)
-kurz stojí dosť peňazí (súkromná trhová ekonomika, tiež stavpretrvávajúci)
Aspoň základný princíp metódy som sa z článku nedozvedel.

Obsiahle texty často svedčia o faktologickej neschopnosti či nedostatočnosti autora podať vlastnými argumentami stručne, jednoznačne a zrozumiteľne predmet textu. V tomto keby sa zvýšila efektivita, nie v omáčke ktorou sa osočujú, zosmiešňujú cudzie argumenty a spôsobilosť inak zmýšľajúcich autorov.
Na druhej strane načo ráchlo čítať ? Stačí si pustiť TV, alebo hocijaké printové či iné médium, a valí sa na človeka v jednom kuse stále do "nemoty" to isté, aj 1000x7deň, napríklad na zapnutom auotorádiu počas SC. A o to zblbnutie más ide predovšetkým , nie cez rýchle čítanie, ale cez neustále opakovanie cielene servírovaných separovaných informácií až do sprotivenia, rezignácie, či stotožnenia sa s nimi. To už je vec senzitivity a životných skúseností a vedomostí príjmateľa.

Re: Martin

Hox | 03.06.2017

To může napsat jen omezenec.

Re: Martin

Hox | 03.06.2017

Lépe řečeno jedná se o velmi slaboduchý názor. Metody rychločtení nejsou o "zbrklém čtení", ale o schopnosti číst rychleji a zároveň text lépe pochopit a více si zapamatovat.
Chceš říct, že není užitečné přečíst nějaký text za polovinu času a pochopit a zapamatovat si z něj 2x tolik? V tom případě jsi asi unikát, nedovedu si představit, že by to někomu nebylo užitečné, naopak jedná se u schopnost kterou by měli ovládat všichni ze školy.
Co se týká argumentů o tom, že rozsáhlé texty jsou podmíněny neschopností vyjadřovat myšlenky, to je opět mimo mísu, protože:
- ne všechny obsáhlé texty jsou obsáhlé proto, že by se autor neuměl vyjadřovat
- nežijeme v ideálním světě, kde by všechny texty byly v ideální podobě a délce vzhledem k informačnímu obsahu, takže návyk rychločtení je prakticky užitečný.

> Na druhej strane načo rýchlo čítať ?
Na co číst obecně?

> Aspoň základný princíp metódy som sa z článku nedozvedel.
Článek si podobné cíle nekladl, jde to z něj pochopit, například z názvu.

Podrážděné a trolící reakce na článek o rychločtení jsou zajímavý úkaz, nečekal jsem, že zrovna tenhle článek vyvolá něco podobného, že by někomu šíření schopnosti rychločtení (a hlavně lepšího pochopení obsahu) opět vadilo?

Re: Hoxi

Martin | 03.06.2017

Nereagujem na obmedzenca, k tomu sa neznížim. Hoci myslím že by ste sa v takomto vyjadrovaní mali tiež krotiť, a tak sa snažiť udržať serióznosť a úroveň.
Neviem komu článok vadí, mne nie, aj keď ma obsahovo sklamal. Zareagoval som tým, na čo z môjho pohľadu považujem za zaujímavé poukázať.
Hoxi a ostatných nebudem menovať, nebuďte takí upätí a precitlivení, učte sa vypočuť iných bez podozrievania zo zlého či úbohého. Nie je všetko útok na vašu osobu a na vaše názory. Netreba hneď tasiť zbrane. Kľud a pokora je vlastnosťou a výsadou veľkých. Nie naštudovanie si čohokoľvek, a viera v to. Teraz neviem či Zaznobin hovorí o tom, ako dospieť k tomu, aby bol človek ľudský. Proste si robte vašu prácu, do ktorej ste sa pustili, a presvedčte o sebe aj vašimi spôsobmi, nielen teóriami a prezentovanými faktami. Svet nebude jednonázorový, aspoň dúfam, to by zastal vývoj. Taký bol totiž za čias tyranských vládcov, inkvizície, fašizmu, komunizmu, ... Snáď to nechceme ??? Nebudte nervózni a takí útoční z každého, podľa vás nemiestneho, príspevku.
To v dobrom.

Re: Re: Hoxi

Hox | 03.06.2017

Byla tvoje první reakce konstruktivní? Nikoliv, byla nekonstruktivní a útočná, bez jakýchkoliv užitečných informací nebo postřehů, jemně řečeno.

Re: Re: Re: Hoxi

Martin | 03.06.2017

:-)

Re: Re: Re: Hoxi

peter | 20.06.2017

teda poviem ti ze som mal o tebe vysiu mienku, nakolko si vzdy argumentoval korektne ale tvoja prvtotna reakcia na diskutera Martina mi ukazala ze zastupujes tabor technokratov, si vlastnikom absolutnej pravdy a spravneho postupu. Nemozem si pomoct ale velmi mi pripominas Coja Cagasa. Doporucujem Vam vsetkym znova si precitat kapitolu kde Vin Norin a Rodis ziadaju aby posudili stav a uroven vedy. Velmi zaujimave su hlavne ich myslienky ako postupovat. Myslim ze podobne myslienky by ste mali mat aj vy, lebo naprik tomu co mate nastudovane /vsetka cest/ reakcie nie su adekvatne a ani v sulade s ucenim DVRT a KOB, a skor mi pripominaju demonicky stroj psychyky ako ludsky.

Re: Re: Re: Hoxi

peter | 20.06.2017

teda poviem ti ze som mal o tebe vysiu mienku, nakolko si vzdy argumentoval korektne ale tvoja prvtotna reakcia na diskutera Martina mi ukazala ze zastupujes tabor technokratov, si vlastnikom absolutnej pravdy a spravneho postupu. Nemozem si pomoct ale velmi mi pripominas Coja Cagasa. Doporucujem Vam vsetkym znova si precitat kapitolu kde Vin Norin a Rodis ziadaju aby posudili stav a uroven vedy. Velmi zaujimave su hlavne ich myslienky ako postupovat. Myslim ze podobne myslienky by ste mali mat aj vy, lebo naprik tomu co mate nastudovane /vsetka cest/ reakcie nie su adekvatne a ani v sulade s ucenim DVRT a KOB, a skor mi pripominaju demonicky stroj psychyky ako ludsky.
a podla tvojich vyjadreni v tejto konkretnej diskusii si prave ten trockista ty.

Re: Re: Hoxi

Hox | 03.06.2017

... a samozřejmě další reakcí soft útok pokračuje, nula reakcí na argumenty, moralizování a přesun kompletně do osobní roviny, gratuluji.
Pokud se podíváme na podstatu té svou podstatou sprosté první reakce, tak v rozporu s tím co deklaruješ, se jedná o situaci, kdy se člověk pokouší něčím přispět (namísto planého kritizování ostatních například), jde na kurz, seznámí se metodou, udělá rešerši, napíše článek pro seznámení ostatních se svým praktickými zkušenostmi.
Reakce trola-podrývače: "A kdo to potřebuje?"
Kromě toho, tvoje argumenty jsou reálně směšné.
Co se týká prvků psychotrockizmu v tvojí reakci, kdyby ses řídil tím cos sám napsal, tvoje první reakce by tu nebyla, jakožto projev nesnášenlivosti.

Re: Martin

Jiří Vaca | 03.06.2017

Nebylo to cílem takže velmi stručně:
Jde jednak o oční techniky - zlepšení práce očí při fixaxi, fixaci na správné místo, rozšíření zrakového rozpětí, jak očím dát relaxaci, ...
A o práci mozku - předvídání textu, vzorec toho, co je hlavním smyslem textů, tedy toho co v textu hledat jako hlavní myšlenku, zlepšení koncentrace, zapamatování, zásady jak číst, když jen hledám nějakou informaci, jak číst, když si chci zapamatovat, jak číst, když si chci text užít (beletrii). Jak si udělat obraz o obsahu 100 stránkové knížky za několik minut (80% informací se nachází v 20% obsahu - úvod, nadpisy, první a poslední odstavec, případně první a poslední věta každého odstavce). Že je nutné si vybírat, co budu číst a jak to udělat, .....

Takto školené oko a mozek rozpozná více údajů i z neverbální komunikace a videí. Dokáže snáze rozpoznat, kdy ho jiný manipuluje apod.

Re: Re: Martin

Člověk | 04.06.2017

Velmi zajímavé. Připadá mi to jako jeden z kroků k dosažení Rozlišení.

Re: Martin

Jiří Vaca | 03.06.2017

Rychločtení potřebuje každý, kdo nechce být otrokem (ovčanem).

Škola učí číst, psát a počítat ...... v tomto pořadí!
Efektivní a rychlé čtení je tak před psaním.

Na kurzu bylo zmíněno, jak má vypadat text, aby se dobře četl .... a že to ale mnozí pisatelé nedodržují.
Bylo taktéž zmíněno, že čtenáři, kteří mají dostatečně načteno kvalitních textů mají s tvůrčím psaním méně problémů.
A kdo se chce v tvůrčím psaní zlepšit, má si zajít na specializovaný kurz na to, jak dobře psát.

I ty Brute?

Josef Švejk | 02.06.2017

Článek na mě působí jako reklamní šot Davida Grubera. Něco jako Weisser Riese vám vypere prádlo dočista dočista za pouhých 9 429 Kč!
To minimum které se v něm objevuje (několikanásobné zrychlení a kvalitnější zapamatování) však je pravdivé.
Perlička: Traduje se že toto čtení ovládal JFK, i při svém vládnutí zvládl dvě detektivky denně.

Re: I ty Brute?

Jura | 03.06.2017

Ano i ne.
Jde mi o vzbuzení zájmu o rychločtení, protože to jsou metody, kdy relativně rychle (2 dny intenzivní tréning) jde dosáhnout výrazně vyšších intelektuálních výkonů, byť jen v dílčí oblasti. A bez zlepšení v intelektuálních a řídících schcopnostech lidí nemáme s touhle zemí šanci něco pozitivního udělat. (Pjakin:"Znalosti jsou moc, berte moc do svých rukou")

Označit kurzy D. Grubera jako "elitární" není vzhledek k obsahu tohoto serveru zrovna chápáno pozitivně.

Re: Re: I ty Brute?

Рассве́т | 04.06.2017

Zobuď sa, epocha intelektu a intelektuálov našťastie končí. Práve nadmerne vyvinutý intelekt na úkor srdca je tvorcom všetkého nešťastia a biedy na planéte. Môžeš mať intelekt žiarivý, no keď srdce prašivé a spustošené je.... Bŕŕŕŕ! Vladyka Slnečnej sústavy pred dvetisíc rokmi povedal: Огонь я пришел низвести на Землю, и как бы хотел, чтобы он уже разгорелся. A on už horí. Či necíti nikto?

Re: I ty Brute?

Člověk | 04.06.2017

Na mě ten článek působí přesně opačně, tj. jako antireklama na někoho, kdo má přístup k informacím/znalostem dostupným doposud pouze elitám a kdo se o tyto znalosti podělí jen a pouze za tučný honorář. Proto taky článek poukazuje (i díky diskuzi) na alternativy na českém i slovenském webu.

s

ADM | 02.06.2017

Bez ohledu na cenu, jak hodnotíte samotný kurz a jak se změnily vaše schopnosti číst/rozumět?

Re: s

Jiří Vaca | 02.06.2017

Samostudium je možné, nějaké dovysvětlení k tomu samostudiu lepší.
Rychlost čtení se obvykle během kurzu zlepšuje 2-3x. Plné možnosti po dalším domácím docvičení jsou 5-10x
Schopnost pochopení textu stoupá průměrně z cca 15-55% na cca 70-80%.
Mladí kolegové (právník a lékař) sedící vedle mě toho zlepšení dosáhli. Já jsem na kurzu zjistil problémy se zrakem (při únavě se mi rozmazává text - tj. nezaostřuji ... už jsem objednaný k očaři). Takže se mi kvůli tomu špatně cvičilo. Rychlost se mi zvýšila tedy jen ze 170 na 280 slov za minutu. Teď po dalším týdnu jsem cca na 320. Ve zlepšení pochopení jsem omezen nebyl, takže tam jsem se posunul stejně jak ostatní.

Ve výsledku mám pocit, že se mi čte snadněji. Já jsem vždy během dne četl hodně ... a mnohdy jsem se ale již musel k dočtení všeho potřebného vůlí nutit nebo i opadala koncentrace a musel jsem čtení některých pasáží opakovat.
Teď to jde bez toho nucení. Zbývá čas po nějakém úseku zastavit a více promýšlet právě přečtené.

Re: Re: s

ADM | 03.06.2017

V rámci kurzu, který chápu spíše jako jakési "intro", jsou poskytnuty materiály, metodika... aby bylo možné poračovat ve studiu doma?

Re: Re: Re: s

Jiří Vaca | 03.06.2017

Ano. Dostali jsme knihu D. Gruber: Rychločtení, rychlostudium, info management.
S ní v ruce kurz probíhal a obsahuje dostatek dalších cvičení na samostudium.

Re: Re: Re: Re: s

ADM | 03.06.2017

Díky za odpovědi.

Mohl byste po delší době znovu příspět nějakým článkem na toto téma a zhodnotit váš pokrok.

rycholcitanie

jana123 | 02.06.2017

pamätam si ze v rokoch 1967 + sme trenovali rychlociitanie v škole,, pravidelne sme sutazili kto precita najviac slov za minutu, aj so zakrytym polriadkom a o to, kto precita najviac knih, co ucitelka preverovala podrobnymi otazkami.

Re: rycholcitanie

jana123 | 02.06.2017

este doplnim, ze pamät sme trenovali ze sme sa museli ucit vela basniciek a pesniciek, na vyletoch sme cestu vzdy prespievali

Precognition

gnostik | 02.06.2017

Jo, o rychločtení jsem se zajímal několik let zpátky a přesně jsem šel přes Grubera...Nehodlám vyslovovat názor na jeho učení...Spíš obecně řeknu, že člověk se zlepšuje v tom co dělá pravidelně a dlouhodobě, či už to dělá dobře nebo špatně...Pokud nad člověkem nestojí žádná intruzivní autorita, tak ten má přirodzenou schopnost upravovat svůj způsob fungování tak, aby jeho efektivita byla lepší, obecně víc vyhovující cílům jedince...

Na co bych však chtěl poukázat je to, co se mi v poslední době stává víc a víc...A tím je to, že začnu něco číst a pak nad tím v pauzách doslova medituji/rozjímám. Schválně neříkám přemýšlím, protože se skutečně nejedná o přemýšlení, ale spíš o jakési zaměřování pozornosti na tematiku daného textu, přičemž k mému velikému překvapení častokrát (až příliš, aby se jednalo o náhodu) mně napadně při rozjímání něco, o čem si až pak následně přečtu v těch knihách...

Aplikace

treerat | 02.06.2017

Nemám vyzkoušeno, ale koukal jsem, že na googleplay je aplikace zdarma (a pak verze za 60kč), a aspoň někdo píše, že dobře běhá i s češtinou. Tak asi taky stojí za vyzkoušení.

https://play.google.com/store/apps/details?id=balto.wolf.speedreading.free

Re: Aplikace

Jiří Vaca | 02.06.2017

Koukal jsem na to ... takhle konkrétní aplikace pro mobil je nejspíš k ničemu (nahraný text z úložiště trhaně pluje po slovech v jednom řádku). Je to určeno k tomu, aby takto přeletěl automaticky celý text po obrazovnce bez nutnosti rolovat ručně)

Pod hesly speed reading, rapig reeading, advance reading je tam podobných aplikací několik desítek. Buď s reklamama nebo zdarma s omezenou funkčností nebo jako hříčka pro děti. .... To vše v angličtině, takže použitelné pro mě jsou z toho čísla.

On line projekt www.rozectise.cz mi přijde lepší. Do 3. lekce je zdarma ... a to na úplné začátky (včetně změření svého aktuálního čtenářského výkonu) stačí.

P.S. Ale jestli najdete použitelnou aplikaci, tak dejte vědět, protože by se to dalo doplňkově využít na mobilu při různém čekání či cestování. ... třeba na 2-5 min

otazka

jh | 02.06.2017

ma niekto konkretnu skusenost, ze isiel na nejaky kurz a pomohlo mu to? ak ano, ake bolo dane zlepsenie, specialne, ak sa bavime o knihach, ktore vyzaduju pozornost, teda nie nejake volnocasove, relaxacne veci.

Přidat nový příspěvek